jueves, 30 de octubre de 2008
El banquete en la pintura griega y romana
Pueden leer la exposición de Fabián Zubía sobre la pintura griega y romana haciendo clic aquí.
lunes, 20 de octubre de 2008
Cambio de aula
A partir de esta semana, las clases del seminari de Artes griegas y romanas serán dadas en el aula de Posgrado.
miércoles, 15 de octubre de 2008
Reconstrucciones de fragmentos de música griega
En la siguiente página web perteneciente a Commission for Ancient Literature of the Austrian Academy of Sciences. se pueden escuchar hipotéticas reconstrucciones sonoras en versión midi de los fragmentos supervivientes de la música griega antigua, de acuerdo a la afinación pitagórica y ateniéndose a lo estrictamente conservado en las fuentes. http://www.oeaw.ac.at/kal/agm/index.htm
Música de Grecia Antigua: información sobre material sonoro
A) Musiques de l'Antiquité Grecque
Ensemble Kérilos – Dir. Annie Bélis
K617
France, July 1996
- Euripides: Oreste (strophe & antistrophe, v.322-328 & 339-344, Vienna Papyrus: 408 BCE; voices, aulos, cithare, kroupeza) 6'19"
- Euripides: Iphigénie á Aulis (Papyrus nº 510, v. 783-796, University of Leyde: 405 BCE; female voices, lyres) 2'34"
(DOS HIMNOS DÉLFICOS)
- 1º Athènaios, fis d'Athènaios, péan et hyporchème (inscriptions on the south trésor of Athenians at Delphi, Museum of Delphi: 128 BCE; choir, tympanon) 3'56"
- 2º Limènios, fils de Thoinos, péan et prosodion (inscriptions on the south trésor of Athenians at Delphi, Museum of Delphi: 128 BCE; choir, cithares, tympanon) 8'19"
Performers: Geneviève Bousquet (mezzosoprano), Brigitte Tessé-Robustelli (soprano), Mireille Bélis (cithare, lyre, kroupeza), Marie-Hélène Thuillier (cithare), Benoît Tessé (cithare, tympanon, kroupeza), Jérôme Corréas (bass baritone), Sylvie Tournon (aulos), David Bastianelli (trumpet); Olivier Bard, Jean-Luc Baud, Léo Cohen, Cédric Cook, Didier Derson, Dominique Dubost, Marc Pierson, Sébastien Paci, Patrick Rachula, Patrice Radde (choir)
Instruments constructed by Jean-Claude Condi, to specifications of Annie Bélis
B) Musique de la Grèce Antique
Atrium Musicæ de Madrid – Dir. Gregorio Paniagua
Harmonia Mundi "musique d'abord" HMA 190 1015 [CD]
1978
- Hymn from Papyrus Oxyrhynchus 243b
- Hymne Chrétienne d'Oxyrhynchus (Oxyrhynchus Papyrus nº 15, Ashmolean Museum of Oxford: end of 3rd century CE)
- Epitaphe de Seikilos (inscription on funeral stèle, National Museum of Copenhagen, inv. nº 14 897: first century CE)
- Papyrus Michigan (Fragment of Orestia - Michigan Papyrus nº 2958: 170/175 CE)
Performers: Gregorio Paniagua, Batriz Amo, Eduardo Paniagua, Pablo Cano, Luis Paniagua, Maximo Pradera, Carlos Paniagua
Instruments: Askaules, aulos, aulos calaminos, aulos hyperteleioi, aulos paediki, aulos parthenios, aulos pyxinos, aulos teleioi, aulos thracian, baboulion, bakyllion, barbitos, canon monochordon, clochettes, crécelle, crepitaculum, cymbala, cymbalion, diaulos, dikalamos, discos, echeion, elymos, epigoneion, flûte basse, grelots, hydraulos, kithara, kitharis, krotala, lyra, magadis, monaulos, monochordon, mortarium, nabla, pandoura, pektis, phorminx, photinx, physallis, plagiaulos, psalterion, psalterium, psaltinx, roptron, salpinx, sambyke, seistron, seistron de Apublia, seistron de coquilles, sirène de Helmholtz, skindapso, syrinx, tityros, trichordon, trigonon, triton-kéras, tympanon, xylophonon
La selección del material fue realizada por la Dra. Susana Antón Priasco, profesora adjunta de la Cátedra de Evolución de los Estilos Musicales I (Antigüedad y Edad Media) de la Carrera de Artes, orientación música de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA.
Ensemble Kérilos – Dir. Annie Bélis
K617
France, July 1996
- Euripides: Oreste (strophe & antistrophe, v.322-328 & 339-344, Vienna Papyrus: 408 BCE; voices, aulos, cithare, kroupeza) 6'19"
- Euripides: Iphigénie á Aulis (Papyrus nº 510, v. 783-796, University of Leyde: 405 BCE; female voices, lyres) 2'34"
(DOS HIMNOS DÉLFICOS)
- 1º Athènaios, fis d'Athènaios, péan et hyporchème (inscriptions on the south trésor of Athenians at Delphi, Museum of Delphi: 128 BCE; choir, tympanon) 3'56"
- 2º Limènios, fils de Thoinos, péan et prosodion (inscriptions on the south trésor of Athenians at Delphi, Museum of Delphi: 128 BCE; choir, cithares, tympanon) 8'19"
Performers: Geneviève Bousquet (mezzosoprano), Brigitte Tessé-Robustelli (soprano), Mireille Bélis (cithare, lyre, kroupeza), Marie-Hélène Thuillier (cithare), Benoît Tessé (cithare, tympanon, kroupeza), Jérôme Corréas (bass baritone), Sylvie Tournon (aulos), David Bastianelli (trumpet); Olivier Bard, Jean-Luc Baud, Léo Cohen, Cédric Cook, Didier Derson, Dominique Dubost, Marc Pierson, Sébastien Paci, Patrick Rachula, Patrice Radde (choir)
Instruments constructed by Jean-Claude Condi, to specifications of Annie Bélis
B) Musique de la Grèce Antique
Atrium Musicæ de Madrid – Dir. Gregorio Paniagua
Harmonia Mundi "musique d'abord" HMA 190 1015 [CD]
1978
- Hymn from Papyrus Oxyrhynchus 243b
- Hymne Chrétienne d'Oxyrhynchus (Oxyrhynchus Papyrus nº 15, Ashmolean Museum of Oxford: end of 3rd century CE)
- Epitaphe de Seikilos (inscription on funeral stèle, National Museum of Copenhagen, inv. nº 14 897: first century CE)
- Papyrus Michigan (Fragment of Orestia - Michigan Papyrus nº 2958: 170/175 CE)
Performers: Gregorio Paniagua, Batriz Amo, Eduardo Paniagua, Pablo Cano, Luis Paniagua, Maximo Pradera, Carlos Paniagua
Instruments: Askaules, aulos, aulos calaminos, aulos hyperteleioi, aulos paediki, aulos parthenios, aulos pyxinos, aulos teleioi, aulos thracian, baboulion, bakyllion, barbitos, canon monochordon, clochettes, crécelle, crepitaculum, cymbala, cymbalion, diaulos, dikalamos, discos, echeion, elymos, epigoneion, flûte basse, grelots, hydraulos, kithara, kitharis, krotala, lyra, magadis, monaulos, monochordon, mortarium, nabla, pandoura, pektis, phorminx, photinx, physallis, plagiaulos, psalterion, psalterium, psaltinx, roptron, salpinx, sambyke, seistron, seistron de Apublia, seistron de coquilles, sirène de Helmholtz, skindapso, syrinx, tityros, trichordon, trigonon, triton-kéras, tympanon, xylophonon
La selección del material fue realizada por la Dra. Susana Antón Priasco, profesora adjunta de la Cátedra de Evolución de los Estilos Musicales I (Antigüedad y Edad Media) de la Carrera de Artes, orientación música de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA.
Seikilos
Primer himno délfico
Posible traducción del texto:
"Hear me, you who posses deep-wooded Helicon,
fair-armed daughters of Zeus the magnificent!
Fly to beguile with your accents your brother,
golden-tressed Phoebus who, on the twin peak of this rock of Parnassus,
escorted by illustrius maidens of Delphi,
sets out for the limpid strams of Castalia, traversing,
on the Delphic promontory, the prophetic pinnacle.
Behold glorious Attica, nation of the great city which,
thanks to the prayers of the Tritonid warrior,
occupies a hillside sheltered from all harm.
On the holy alters Hephaestos cosumes the thighs of young bullocks,
mingled with the flames, the Arabian vapor rises towards Olympos.
The shrill rustling lotus murmurs its swelling song, and the golden kithara,
the sweet-sounding kithara, answers the voice of men.
And all the host of poets, dwellers in Attica, sing your glory, God,
famed for playing the kithara, son of great Zeus,
beside this snow-crowned peak, oh you who reveal to all mortals
the eternal and infallible oracles.
They sing how you conquered the prophetic tripod
guarded by a fierce dragon when, with your darts
you pierced the gaudy, tortuously coiling monster,
so that, uttering many fearful hisses, the beast expired.
They sing too, . . . ."
Suscribirse a:
Entradas (Atom)